Koenigsegg Regera, el-hybrid och ingen växellåda

Koenigsegg presenterar nu en ny värsting, V8a med dubbla turbos vilken ger 1100hk, utöver det tre stycken elmotorer så den totala effekten landar på 1500hk. Namnet är Koenigsegg Regera.

koenigsegg-front-top

Det är i bilmässan i Genève som Koenigsegg nu presenterar en ny värsting, Koenigsegg Regera. Den här gången har man valt att plocka in elhybrid-teknik i sportbilen där man kompletterar förbränningsmotorn med tre stycken elmotorer. Detta säger dem ger den snabbast accelererande produktionsbilen i världen.

Motor

Motorn är en V8a på 5.0 liter med dubbla turbos vilken ger en 1100 hästkrafter. Utöver det används tre stycken elmotorer, en i vardera bakhjul och en på bakaxeln. Totalt plockar man ut 1500hk och 2000nm ur denna extrema sportbil. Ingen vanlig växellåda kommer användas utan något man istället kallar för ”Koenigsegg Direct Drive Transmission (KDD)”. Exakt hur detta fungerar får vi återkomma till.

Prestanda

Koenigsegg Regera ska gör 0-400km/h på under 20 sekunder, en acceleration mellan 150 och 250 km/h ska bara ta 3,2 sekunder. Vikten på bilen är 1420 kilo.

Pris

Endast 80 stycken exemplar kommer att tillverkas och priset blir 1.9 miljoner dollar.

Fortsätt läsa ”Koenigsegg Regera, el-hybrid och ingen växellåda”

Volkswagen’s XL1 drar 0,09liter/mil

Volkswagen XL1 är en ny konceptbil vilken verkligen tänjer på gränserna, den är utrustad med en elektrisk motor med en effekt på 27 hästkrafter och en dieselmotor på 0,8 liter med en effekt på 38 hästkrafter, det ger en total effekt på 65 hästkrafter.

Bilen kör helt och hållet på elmotorn i hastigheter upp till 35km/h och sedan går dieselmotorn igång, vikten på VW XL1 ligger på 795kg tack vare att man använder lätta material så som kolfiber, magnesium, keramik och aluminium. Tack vare den lätta vikten och den strömlinjeformade formen så drar bilen endast 0,09l/mil och producerar endast 24g CO2.

Man kan lugnt säga att Volkswagen XL1 är en miljöbil. Ett smart utnyttjande av hybridtekniken, möjligheten till att ladda litiumjonbatterierna i ett vanligt eluttag och en räckvidd på 550km gör att denna säkerligen kommer efterfrågas på bilmarknaden. Eftersom XL1 är en konceptbil så är det inte säkert att den kommer i produktion men man kan vara så säker på att Volkswagen kommer använda sig av teknikerna i kommande bilmodeller.

Ny rysk Hybridbil vid namn Yo

Den nya hybridbilen ska heta Yo och erbjuda dig en så låg bränsleförbrukning som 0,34 liter per mil (67mpg).

Den kommer att drivas av två elektriska motorer tillsammans med en förbränningsmotor, den sägs även komma kosta $14,500 när den rullar ut på St. Petersburgs gator under 2012. Vi vill ju självklart också se Yo på svenska gator, mer hybridbilar till folket!

via (The New York Times)