Koenigsegg Regera, el-hybrid och ingen växellåda

Koenigsegg presenterar nu en ny värsting, V8a med dubbla turbos vilken ger 1100hk, utöver det tre stycken elmotorer så den totala effekten landar på 1500hk. Namnet är Koenigsegg Regera.

koenigsegg-front-top

Det är i bilmässan i Genève som Koenigsegg nu presenterar en ny värsting, Koenigsegg Regera. Den här gången har man valt att plocka in elhybrid-teknik i sportbilen där man kompletterar förbränningsmotorn med tre stycken elmotorer. Detta säger dem ger den snabbast accelererande produktionsbilen i världen.

Motor

Motorn är en V8a på 5.0 liter med dubbla turbos vilken ger en 1100 hästkrafter. Utöver det används tre stycken elmotorer, en i vardera bakhjul och en på bakaxeln. Totalt plockar man ut 1500hk och 2000nm ur denna extrema sportbil. Ingen vanlig växellåda kommer användas utan något man istället kallar för ”Koenigsegg Direct Drive Transmission (KDD)”. Exakt hur detta fungerar får vi återkomma till.

Prestanda

Koenigsegg Regera ska gör 0-400km/h på under 20 sekunder, en acceleration mellan 150 och 250 km/h ska bara ta 3,2 sekunder. Vikten på bilen är 1420 kilo.

Pris

Endast 80 stycken exemplar kommer att tillverkas och priset blir 1.9 miljoner dollar.

Fortsätt läsa ”Koenigsegg Regera, el-hybrid och ingen växellåda”

Apple siktar på att bygga elbilar till år 2020

Apple Elbil Rykte

En anonym rapport indikerar att Apple har för avsikt att börja tillverka elbilar inom 5 år. Det baseras egentligen på rekryteringar Apple har gjort där de anställt tidigare anställda hos bland annat Tesla.

Enligt de rykten kring Apple som baseras på Anonyma källor finns en stor grupp som arbetar med utvecklingen av elbilen, men Apple är sedan tidigare kända för att skrota utvecklingsprogram om de inte verkar lovande.

Om detta går från att vara ett rykte till att bli en sanning återstår att se. Svaren sitter nog Apple själva på. Hur tror du det slutar?

Volkswagen’s XL1 drar 0,09liter/mil

Volkswagen XL1 är en ny konceptbil vilken verkligen tänjer på gränserna, den är utrustad med en elektrisk motor med en effekt på 27 hästkrafter och en dieselmotor på 0,8 liter med en effekt på 38 hästkrafter, det ger en total effekt på 65 hästkrafter.

Bilen kör helt och hållet på elmotorn i hastigheter upp till 35km/h och sedan går dieselmotorn igång, vikten på VW XL1 ligger på 795kg tack vare att man använder lätta material så som kolfiber, magnesium, keramik och aluminium. Tack vare den lätta vikten och den strömlinjeformade formen så drar bilen endast 0,09l/mil och producerar endast 24g CO2.

Man kan lugnt säga att Volkswagen XL1 är en miljöbil. Ett smart utnyttjande av hybridtekniken, möjligheten till att ladda litiumjonbatterierna i ett vanligt eluttag och en räckvidd på 550km gör att denna säkerligen kommer efterfrågas på bilmarknaden. Eftersom XL1 är en konceptbil så är det inte säkert att den kommer i produktion men man kan vara så säker på att Volkswagen kommer använda sig av teknikerna i kommande bilmodeller.

EV Mini Sport en miljövänlig racer

Timaya Motors har nu börjat tillverka en liten miljövänlig racer. Den har utseendet som en formel-1 bil och går på elektricitet, med andra ord en miljöbil, det den saknar är den riktiga racerfarten.

Topphastigheten ligger på mellan 40 och 70 km/h beroende på vad du kör på för batteri. Med ett 40Ah blybatteri blir farten 40km/h medans den blir 70km/h om du väljer ett 120Ah litium polymer batteri.

Priset på denna miljövänliga elbil ligger på $23,018 utan batteri, så det är ingen billig historia. Mer info på TechOn.